Music
ورود

ورود

فراموشی رمز عبور

  • صفحه نخست
  • سابقه
  • ویدیو ها
  • اخبار و تازه ها
  • تماس با ما
خانه
|
ساخت موزیک ویدیو

ساخت موزیک ویدیو

ساخت موزیک ویدیو

کلیپ 

کلیپ به ویدیو کوتاهی گفته می شود که معمولا از بخش شدن و یا کوتاه شدن فیلم یا ویدیو بلندتر استخراج شده است ولی در مجموع به اصطلاح به ویدیویی می گویند که تایم کوتاه تری از حد معمول دارد . ویدیو کلیپ ها معمولا برای معرفی یا تبلیغ ویدیو طولانی تر استفاده می شوند . غیر از این تولید ویدیو کلیپ با اهداف آموزشی و تبلیغاتی یا سرگرم کننده صورت می گیرد که از سال 2006 با فراگیری اینترنت دهها میلیون ویدیو کلیپ بر بستر های ویدیویی بارگذاری شدند و روز به روز بر تعداد ویدیوها و مخاطبان آنها با گسترش شبکه های اجتماعی افزوده می شود .

موزیک ویدیو

 موزیک ویدیو  یا نماهنگ به گونه ای فیلم کوتاه گفته می شود که موسیقی روی آن قرار داده شده است . اما طی روند ساخت معمولا برای ترانه و آهنگ که ساخته شده است , متناسب با متن ترانه و ژانر موسیقی آن ,  فیلم کوتاهی ساخته خواهد شد . هر اتفاق و امکاناتی که برای تهیه و تولید فیلم سینمایی استفاده می شود در ساخت موزیک ویدیو ی حرفه ای هم کاربرد دارد , مگر اینکه به هیچ عنوان از صدای صحنه استفاده نشود که در آن صورت از تجهیزات و گروه صدابرداری استفاده نخواهد شد . از این رو کارگردانان مطرح سینمای دنیا همچون مارتین اسکورسیزی و دیوید فینچر نیز کارگردانی موزیک ویدیو را در دوران کار حرفه ای خود به انجام رسانیده اند و موزیک ویدیوهای موفقی را هم تولید کرده اند . 

تاریخچه موزیک ویدیو

تاریخچه کلیپ به زمان اختراع دوربین برمی گردد چون در آن زمان به دلیل ثبت تصاویر بر روی حلقه های نگاتیو به طور معمول برداشت تصاویر در زمان محدودتری صورت می گرفت اما تاریخچه موزیک ویدیو به شکل داستانی و حرفه ای آن  را می توان به قبل و بعد از موزیک ویدیو بزرگ تریلر تقسیم بندی کرد . موفق ترین ، مشهورترین و تأثیرگذارترین نماهنگ تاریخ موسیقی با هزینه تولید یک میلیون دلار که در ۲ دسامبر ۱۹۸۳ به کارگردانی جان موریس و خوانندگی مایکل جکسون از شبکه ام تی وی پخش شد ,   این کلیپ هم شبکه بزرگ موسیقی MTV را از ورشکستگی نجات داد و هم با فروش ۹ میلیون نسخه آلبومش را به صدر پرفروشترین ها برگرداند . موزیک ویدیو تریلر ۱۴ دقیقه ای که به نوعی طولانی ترین موزیک ویدیو نیز می باشد به عنوان عظیم ترین موزیک ویدیوی جهان و با نفوذترین موزیک ویدیوی تمام دوران ها شناخته می شود و به عقیده صاحب نظران نقطه عطفی در صنعت موسیقی بود زیرا به نحوی بی نظیر توانست فیلم را با موسیقی ادغام کند و ارزش موزیک ویدیو را به عنوان محصولی تصویری ارتقا داد . تریلر در سال ۲۰۰۶ در کتاب رکوردهای گینس با فروش ۹میلیون نسخه موفق ترین موزیک ویدیوی جهان و اثر برجسته فرهنگی و تاریخی ماندگار به فهرست گنجینه ملی فیلم آمریکا اضافه شد و می توان گفت تنها کلیپ موسیقی است که نامش در بین آثار سینمایی ماندگار ثبت شده است . دلایل اصلی موفقیت موزیک ویدیوی تریلر در ابتدا خواننده و موسیقی آن بود و سپس هزینه تولید و کارگردانی حرفه ای آن است و نکته مهمتر از همه پیشگام بودن تریلر در زمان خودش در همه زمینه ها بود که باعث موفقیت چشمگیر آن شد . 

* نخستین ویدیو کلیپ حرفه ای خوانندگان داخلی در سالیان اخیر و پس از شکل گیری موسیقی پاپ نماهنگ "حسرت" به خوانندگی محمد اصفهانی می باشد . موزیک ویدیویی با مضمون اعتیاد که تاثیر فراوانی بر روی مخاطبان تلویزیون گذاشت . پس از آن موزیک ویدیوها داستانی بسیاری تولید شدند اما جایی برای پخش نداشتند تا اینکه در دهه هشتاد چند شبکه پخش کلیپ برای مدت محدودی مجوز دریافت کردند و به تولید موزیک ویدیو رونق دادند . شبکه های مهاجر ,  ایران موزیک و پرشین از جمله این شبکه ها بودند که در پایان با رکود و تعطیلی مواجه شدند . 

پربیننده ترین موزیک ویدیو   

پربیننده ترین نماهنگ تاریخ در وبسایت یوتیوب نماهنگ گانگنام استایل از سای خواننده اهل کره جنوبی است که بازدید میلیاردی این کلیپ در یوتیوب  نامش را در کتاب رکوردهای گیتس ثبت کرده  است ‌و پربیننده ترین موزیک ویدیوی ایرانی در یوتیوب کلیپی از اجرای کنسرتی ترانه ای با نام "بهت قول میدم" از محسن یگانه است که دهها میلیون بازدید داشته است . 


مشهورترین شبکه های پخش کلیپ موسیقی جهان 
ام تی وی ، وی اچ وان ، بی ای تی و سی ام تی می باشند و شبکه های پی ام سی و رادیو جوان به صورت اختصاصی پخش کلیپ های فارسی را به صورت غیرمجاز انجام می دهند ولی خوانندگان دارای مجوز هم کلیپ هایی در این شبکه ها دارند .  در تلویزیون ایران نیز با توجه به حجم بالای تولید کلیپ های خوانندگان داخلی شبکه ای تخصصی برای پخش موزیک ویدیو ها احساس می شود که تاکنون محقق نشده است ولی شبکه نسیم و سایر شبکه ها به صورت پراکنده اقدام به پخش موزیک ویدیوهایی از خوانندگان ایرانی می کنند . نیاز و علاقه مخاطبان به تماشای موزیک ویدیو و کمبود بستر مناسب برای پخش کلیپها راه ورود آنها را به شبکه نمایش خانگی هموار کرده است . کلیپ ها در نمایش خانگی یا به صورت جداگانه از محصولات ارائه می شوند و یا به شکل تیتراژ یا کلیپی در میانه فیلم قرار می گیرند که از تصاویر فیلم برای موزیک ویدیوی آنها بهره می برند و چه بسیار محصولات به خصوص سریال هایی که موسیقی و نماهنگ های آنها از محتوایشان برتر است . 

انواع موزیک ویدیو 

موزیک ویدیو  انواع مختلفی دارد و به گونه های متفاوتی تقسیم بندی می شود ولی معمولا موزیک ویدیو های حرفه ای  از داستان و موضوع خاصی پیروی می کنند ، که لوکیشن ، فضا سازی ، طراحی صحنه و لباس و کارگردانی همه در خدمت داستان هستند و گاهی هم می تواند بدون حضور خواننده باشد ، در این صورت داستانی که حتی یکبار برای مخاطب به تصویر کشیده شده است یادآور آن ترانه خواهد بود و حتی متن ترانه را مخاطب راحتر می تواند به ذهن بسپارد که این گونه فیلم  و ترانه به خدمت هم در آمده و اثری ماندگار را خلق می کنند تا سالها در ذهن مخاطبانشان بمانند.

با یک کلیپ موسیقی تاثیر گذار میتوان با مخاطبان یک ترانه ارتباط دوچندان برقرار کرد . ارتباطی که دیگر گسستنی نیست و به محض شنیدن آن ترانه کلیپ آن در ذهن نقش میبندد و این اتفاق فقط در شرایطی رخ میدهد که متن ترانه و سناریوی کلیپ به شکل باور پذیری به هم متصل شده باشند یا به قول معروف ترانه و تصویر به هم چفت شده باشند . از این نمونه کلیپ ها در دنیای موسیقی کم نداریم که نقشی به سزا در به ثمر رسیدن و ماندگاری موسیقی ایفا کرده اند . 

اما خلاف این قضیه هم صادق است یعنی چه بسیار ترانه هایی که با کلیپ یا تصاویری که برای نمایششان انتخاب شده اند به نتیجه منفی و نابود شدن ترانه انجامیده است و این قضیه را مخاطب تیزهوش و تیزبین به خوبی درک میکند و این نکته ما را به خوبی واقف میکند که عوامل بسیاری در ساخته و پرداخته شدن یک کلیپ حرفه ای موسیقی نقش دارند که به صورت خلاصه به برخی از این موارد اشاره میکنیم تا حدودی بتوانیم شما را با مقوله ساخت کلیپ و انتخاب یک گروه حرفه ای برای ساخت کلیپ موسیقی تان هدایت کنیم .

عوامل موثر در پدید آمدن یک کلیپ موسیقی حرفه ای 

ترانه و موسیقی حرفه ای

بدون یک موزیک یا موسیقی حرفه ای شکل گیری یک کلیپ خوش ساخت و چشم نواز محال است . پایه یک قطعه موسیقی بی کلام احساس آهنگساز و پایه یک اثر موسیقی با کلام ترانه و قبل از آن احساس ترانه سراست و اگر این پایه احساسی بی آلایش و بی غل و غش باشد خیالمان راحت است که با یک اثر تاثیر گذار روبرو هستیم و به قول معروف آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و شما اگر بهترین کارگردان کلیپ دنیا هم باشید نمیتوانید با ترانه ای که بی بن و ریشه و پایه و احساس است تصویر خوبی را حتی تجسم کنید . 

تهیه کننده حرفه ای 

تهیه کنندگی موزیک ویدیو ها معمولا یا بر عهده تهیه کننده و شرکت تهیه آلبوم موسیقی است و یا اسپانسر تبلیغاتی و خواننده اثر تهیه کنندگی موزیک ویدیو را انجام می دهند ولی در اصل چون تجربه کافی در زمینه تهیه کنندگی را ندارند , سرمایه تولید اثر را فراهم می کنند و تهیه و تولید اثر بر عهده تیم سازنده موزیک ویدیو خواهد بود . 

کارگردان و عوامل حرفه ای 

همانطور که اشاره کردیم موزیک ویدیو همان فیلم کوتاه است که موسیقی بر روی آن قرار داده می شود . پس حضور یک کارگردان فیلمساز برای ساخت یک موزیک ویدیو که استانداردهای تصویری را رعایت کند و حداقل تجربه ساخت فیلم کوتاه را در رزومه اش داشته باشد یک نیاز است . کارگردانان حرفه ای معمولا از عوامل حرفه ای که در تولید سایر کارهایشان بهره می برند استفاده می کنند تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند و در حقیقت ساخت یک کلیپ یا موزیک ویدیو برایشان حکم ساخت یک سکانس از فیلم را دارد .   

ساخت موزیک ویدیو 
بر مبنای متن ترانه و موسیقی ، سناریو موزیک ویدیو نوشته و دکوپاژ ( تقسیم بندی و کادر بندی ) می شود و این سناریو با سبک موسیقی ترانه 
ارتباط مستقیم دارد ، به طوری که می توان گفت تنوع‌ موزیک ویدیو ها به اندازه گونه ها و سبک های موسیقایی است که در شیوه ساختشان هم تاثیر دارد . بر همین مبنا شیوه کارگردانی ، لوکیشن ، عوامل و بازیگران انتخاب می شوند . نحوه ساخت موزیک ویدیو می تواند به شکل رئال ، انیمیشن ، تلفیقی یا گرافیکی باشد . 
کارگردانان موزیک ویدیو هر کدام سبک و شیوه کاری خود را دارند که پایه اصلی آن به حرفه ایی که در آن با تصویر آشنا شده اند مرتبط است و این تاثیر را به طور واضح می توان در آثارشان مشاهده کرد کارگردانان کلیپ های مجالس سبک خودشان را دارند که در فیلمبرداری و تدوین مجالس هم استفاده می کنند . کارگردانان تلویزیونی به شکل چند دوربینه یا یک اجرای ارکسترال به موزیک ویدیو نگاه می کنند . کارگردانانی که به صورت حرفه ای موزیک ویدیو می سازند که یه طور معمول در استخدام یک شبکه هستند و بیشتر از توانایی ها و امکانات تصویری تلویزیونی بهره می گیرند و گاهی یک افکت یا تکنیک را در همه کارهایشان تکرار می کنند ولی کارگردانان سینمایی هستند که هر موزیک ویدیو را به عنوان یک فیلم یا پروژه فیلم کوتاه می بینند و به همان شیوه ساخت فیلم کارشان را انجام می دهند که بیشتر هم مورد اقبال علاقه مندان موسیقی و مخاطبان حرفه ایی موزیک ویدیو قرار می گیرد و تفاوت های بسیاری در ظاهر و باطن کار نسبت به کارهای تلویزیونی در آثارشان دیده می شود . همانطور که موزیک ویدیوهای ساخته شده توسط کارگردانان مطرح سینمای جهان قابل مقایسه با میلیاردها کلیپ موسیقی تولید شده نیستند . 


بازیگران موزیک ویدیو 
برای بازی در موزیک ویدیو به غیر از خواننده که می تواند یکی از نقشها را هم در صورت توانایی به عهده بگیرد از مردم عادی یا بازیگران غیر حرفه ای یا هنروران استفاده می شود ‌و گاهی در ساخت موزیک ویدیوهای حرفه ای از بازیگران حرفه ای سینما ، تلویزیون و تئاتر استفاده می شود و این استفاده بدون وجود داستان و فقط صرف نمایش یک چهره می تواند اثر منفی هم داشته باشد ولی در صورتی که موزیک ویدیو یا کلیپ ساخته شده داستان محکم و حساب شده ای داشته باشد به استخدام درآوردن یک چهره شناخته شده می تواند کمک شایانی به موفقیت یک موزیک ویدیو نماید . 


تفاوت موزیک ویدیو و پلی بک 
زمانی که خواننده فقط جلوی دوربین در لوکیشن خاص قرار می گیرد و ترانه اش را می خواند به این ویدیو پلی بک ، لباهنگ یا لب خوانی گفته می شود که بیشتر در اجراهای زنده تلویزیونی یا روی صحنه در صورت عدم حضور ارکستر صورت می گیرد و به دلیل کم هزینه بودن , چه از لحاظ فکری ,  زمانی و مالی کلیپ های بسیاری با این شیوه ساخته و پخش می شوند که فقط می تواند یک معرفی جهت اثبات مالکیت ترانه باشد و ارزش یک موزیک ویدیو را ندارد . 


موزیک ویدیو دابسمش 
با فراگیر شدن اینترنت و پدید آمدن شبکه های اجتماعی شکلی از ویدیو سلفی یا خود نگاری به وجود آمد به این شکل که کاربران شبکه های اجتماعی لب خوانی ترانه مورد علاقه شان را با دوربین های موبایل ضبط کرده و در فضای شبکه های اجتماعی انتشار می دادند و به این ویدیو های کوتاهی که غیر از خواننده و به طور معمول طرفداران خواننده یا ترانه ای می سازند و ترانه مورد علاقه شان را لب خوانی ، در فضای مجازی انتشار می دهند دابسمش می گویند . بعضی خوانندگان از همین دابسمش ها موزیک ویدیوهایی تهیه می کنند که بسته به نوع تدوین و تصاویر استفاده شده می تواند رده بندی شود . 


موزیک ویدیو در شبکه های اجتماعی 
پس از گسترش و فراگیری شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام ، از آنجایی که زمان یک دقیقه ایی برای پست های اینستاگرام در نظر گرفته شد و igtv  امکان بارگذاری ویدیوهای بیش از یک دقیقه را فراهم آورد ,  اکثر خوانندگان اقدام به ساخت تیزر یا کلیپی زیر یک دقیقه تا چند دقیقه از بهترین بخش ترانه خود می کنند و در صفحات شخصی شان انتشار می دهند تا هم به عنوان تبلیغی برای اثرشان استفاده کنند و هم قبل از پخش ترانه و کلیپ اصلی بازخورد مخاطبان خود را بسنجند و در کار اصلی شان لحاظ کنند .

تعرفه ساخت موزیک ویدیو  

برآورد هزینه برای ساخت هرگونه کلیپ و موزیک ویدیو در ابتدا به زمان و سبک موسیقی مورد نظر و داستانی که برای آن نوشته می شود بستگی دارد و پس از آن انتخاب عوامل , بازیگران , تجهیزات  ,  لوکیشن و طراحی صحنه و لباس بیشترین تاثیر را در برآورد بودجه می گذارند . 

استفاده ازجلوه های ویژه کامپیوتری مستلزم استخدام متخصصان حرفه ای این کار است و هزینه قابل ملاحظه ای را به برآوردها اضافه می کند . 

جهت تماشای نمونه کارهای ما می توانید به قسمت موزیک ویدیو مراجعه نمایید 

تعدادی از هنرمندانی که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم :

رضا صادقی  ترانه ممنونم

رضا صادقی ترانه چاره ایی ندارم 

مهدی مقدم ترانه  Bass  

سیروان خسروی ترانه حرف آخر 

میلاد رحیمی ترانه درد مشترک 

میلاد رحیمی ترانه نگاهم کن 

بابک جهانبخش ترانه می میرم 

سجاد شوشتری ترانه هنوز عاشقم 

افشین سیاه پوش ترانه اعتراف 

پدرام محبوبیان ترانه رهام نکن 

حافظ حامد ترانه اولین حضور 

مسعود محمد نبی 

 بهراد شجاعی 

و ... 

در سال های 1384 ، 1385 ، 1386 به انتخاب اهالی هنر و چندین نشریه معتبر عنوان پرکارترین و بهترین گروه کلیپ سازی ایران را کسب کردیم .

 

امروز می خواهیم با تجربه ای پانزده ساله خدمات تولید موزیک ویدیو حرفه ای که همان هویت یا شناسنامه یک ترانه است را به هنرمندان موسیقی ارائه کنیم تا شاید قدمی کوتاه در راه اعتلای هنرشان برداشته باشیم . 

 

موزیک ویدئو

گروه ویدیو ها

  • کتاب
  • کلیپ
  • تبلیغات
  • مستند

اخرین دسته وشته ها

  • NFT ( ان اف تی ) بازاری برای هنرمندان
  • تولیدمحتوا واجب تر از نان شب
  • اتاق فرار 2
  • تیزر تبلیغاتی
  • زندگینامه و خودزندگینامه
  • مینی سریالی مهیج و دیدنی
  • بازی مرکب معادلات سریال سازی را به هم ریخت
  • دومین جای ساکت
  • درمان کمال گرایی
  • کتابی برای موفقیت با عادات کوچک
  • ساخت مستند زندگینامه
  • ساخت ویدیو کلیپ
  • ساخت مستند
  • ساخت فیلم صنعتی
  • ساخت تیزر تبلیغاتی
  • ساخت تیزر تلویزیونی
  • مشاور تبلیغاتی
  • تولید محتوای شبکه های اجتماعی
© تمام حقوق این سایت متعلق به گروه هنری خط و رنگ می باشد.
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
طراحی توسط کارناوب